Tipy na drobné vánoční dárky na poslední chvíli

Zkus to letos trošku lokálněji, bez obalu a nebo podpoř drobné tvůrce. 


 


Ahoj, máme tu předposlední adventní neděli, tak tu pro tebe mám pár posledních nápadů na vánoční dárky. Pokud si každý rok lámeš hlavu s tím, co svým blízkým, kamarádům a přátelům nadělit, tak ti možná poradím. Ráda bych vydala článek i o konkrétních obchůdcích v Brně, ale to už do Vánoc nestihnu. Tak možná po novém roce, nebo až na přes rok. Plno z těch tipů najdeš v každém městě. 

Zamysli se, co rád/a dostáváš pod stromeček ty. Já třeba čekám opravdu teplé ponožky. :) Ty se hodí vždycky a stačí vědět přibližnou velikost nohy obdarovaného. U ostatního oblečení mi to přijde komplikovanější, a to nejen kvůli velikosti, ale i vkusu každého z nás. U doplňků už je to jednodušší, ale taky se nemusíš trefit do černého. Pokud víš, že daná osoba miluje tvorbu určité značky či osoby, která tvoří, máš vyhráno. V tomto článku se chci ovšem bavit o obecnějších dárcích. Taky zde nechci zmiňovat tipy na velké "hlavní" dárky. V dnešní době si skoro každý koupí co chce přes rok, nebo má možnost si o danou věc říct rodině, ať se na ni třeba složí. Přijde mi zbytečné utrácet větší částky za dárky, u kterých si nejste 100% jistí, že je to ten pravý dárek. Že koupíš ženě parfém nebo šperk a máš vymalováno třeba u mě vůbec neplatí, i když nevylučuji, že by se daná osoba mohla zrovna trefit do černého.




Delikatesy

Přiznej si, jak často si kupuješ takové ty lepší a taky mnohdy dražší potraviny. Koupit si oříškové máslo, oříšky, kvalitní rostlinný olej (olivový, lněný, kokosový), javorový sirup, kvalitní čaj či kávu ve vlastní skleničce (malý bonus ;) ), dobré víno, za mě polosladké bílé, to mám nejraději. Takovéto dobroty jistě potěší téměř každého.
Zajít můžeš i do sýrárny a udělat balíček ze sýrů, no prostě mňam.
To samé platí i o trvanlivějších masných potravinách, jako domácí nebo farmářské klobásky, slaninka, paštika, zavařené maso, šunka a podobně, to je prostě pecka!
Ze sladkostí třeba taková šípková, fíková, pomerančová marmeláda, vanilkový lusk, jablečný mošt nebo cokoliv z oříšků a sušeného ovoce v čokoládě, pravá poctivá čokoláda či pralinky.
Sušená rajčata v oleji, olivy, domácí těstoviny, koření. Je toho prostě spousta.
Někdo rád pivo, alkohol, kaviár, fantazii se meze nekladou.
Pokud je osoba jako já zaměřená na ekologii a bezobalovost nebo lokální produkty, určitě ji potěšíte vlastními sušenými jablíčky ze zahrádky, marmeládou nebo zavařeninou, sbíranými bylinkami z louky, sušenými houbami, možností je plno.
Taky můžeš věnovat svůj oblíbený recept třeba na perníčky, dát suroviny do sklenice a připsat, co se k těstu má přidat. Vrstvy surovin ve sklenici vytvoří hezký efekt. Sepiš své recepty, pokud víš, že je po tobě pořád všichni chtějí, a daruj je.
Ovšem můžeš také naložit tvarůžky, utopence...

Vsaď prostě na kvalitu a originalitu. ;)


Kosmetika a relaxace

Za mě kosmetikou neuděláš krok vedle, i když u mě si pod slovem kosmetika představím asi úplně něco jiného než jiní lidé. Nepoužívám totiž běžné krémy, odličovadla a podobné věci z obyčejné drogerie ani parfumerie. Skoro nic není vlastně v obalu a nebo možná tak akorát ve skle či papíru, když nad tím teď tak přemýšlím.
Opět zde za mě patří oleje, tentokrát ale na pleť, tělo, do koupele, na masáž, esenciální olejíčky,ty mají také velké využití v aromaterapii třeba do aromalamp.
Potom květové vody na tělo, ale i jako osvěžení místnosti, úžasné přírodní mýdla a taky dekorativka. Mně teď chybí třeba balzám na rty. Ráda bych si vyrobila vlastní minerální make up. V životě jsem si ani jeden ještě nikdy nekoupila, takže suroviny na něj by se mi hodily, jde o hodně druhů jílů a jiných surovin, které se dají sehnat na váhu a bez obalu.
Peelingy, scruby, masky na tělo nebo pleť jsou také super. I vlastní výroby nebo recepty na ně ;)
Přírodní dřevěné hřebeny, štětce na líčení, všemožné houbičky, které jsou určené k mytí a masírování, šité odličovací tamponky a tak podobně, je toho spousta. Počkejte na ty fotky ;) Škoda, že nejdou přenášet vůně!
Svíčky, svíčky a ještě jednou svíčky se vždycky hodí, zkus koupit ty z včelího nebo sojového vosku. Vyhni se parafínu a taky nejlíp parfemovaným svíčkám. 
Sůl do vany, kdybych já tak měla tu vanu. Taky šumivky, ty můžeš i sama vyrobit. Vybírej levanduli, heřmánek, meduňku, celkově uklidňující a relaxační vůně a samozřejmě i ty vánoční. Já miluju třeba vůni santalového dřeva.
Pokud znáš někoho, kdo chce začít se zero waste, můžeš mu udělat malý startovací balíček!




Tohle jsou věci, které mě osobně potěší nejvíc. Když mi někdo něco vyrobí, daruje jídlo z vlastní zahrádky, najde něco v bazaru, sekáči, třeba i knížky na témata která mě zajímají, nemusí být zrovna nová, jde přece jen o ten obsah.

Každý máme nějakého koníčka, o těchhle dárcích se taky moc rozepisovat nechci, já třeba tvořím, takže jakýkoliv materiál, nebo spíš nákupní voucher by mě určitě potěšil.



Všehny dárky nemusí být hmotné, já dávám ráda i zážitky

Další volbou jsou dárkové vouchery. Ať už na cestování, vzdělávaní, na koníčky, za mě třeba keramika, sportování, relaxace a také poukazy do konkrétních obchůdků, pokud nevíš, co přesně by obdarovaný chtěl, taky ti plno tvůrců určitě vyjde vstříc a voucher ti na zakázku vystaví.


Nemusíš obdarovávat jen známé, ale také lidi v nouzi, super projekt má Člověk v tísni, můžeš darovat slepice, osla a podobně. Pokud chceš někomu na Vánoce udělat radost, najdi si v okolí domov důchodců, dětský domov, útulek, nemocnici a můžeš sem zajít něco darovat, staří lidé ocení, že si za nimi někdo zajde popovídat. Třeba tě to chytne tak, že za někým začneš docházet už napořád, seznámíš se s novými lidmi, i když nebudou tvé věkové kategorie, nebo ti domů přibude nový domácí mazlíček.

Darovat můžeš i ručně vyrobené kartičky, do kterých můžeš napsat cokoliv, co s danou osobou chceš podniknout, s čím jí chceš pomoct. Mamince že umyješ nádobí, kamarádce, že ji konečně vezmeš na skálu a podobně.

Taky po celý rok všude probíhá plno akcí v podobě blešáků, hadráren, bazárků a trhů s originálními  tvůrci. Před vánoci je jich také dost, tak proč nezajít radši tam, než se lopotit po velkých nákupácích a topit se v konvenci. 


A co nejraději dáváš ty? Já nejčastěji pletu, háčkuju a dávám něco dobrého na zub, pokud neseženu nějakej super voucher.




Za všechny fotky děkuji obchůdku brána k dětem. :)
Do budoucna se budu snažit navštívit ostatní obchůdky a napsat ti o nich článek zvlášť.







Komentáře

Oblíbené příspěvky