Olejová péče o pleť

O pleť se dá starat i jinak než klasickými přípravky a drahými krémy z drogerií či lékáren. Mým objevem jsou rostlinná másla a oleje. Od té doby, co jsem pochopila, jak jsou pro pleť prospěšné, na ni nepoužívám už nic jiného, než je a přírodní produkty. Tato metoda se anglicky jmenuje Oil cleansing method, neboli OCM, pokud ovládáš angličtinu, určitě toho na internetu najdeš spoustu. Výhodou této péče je o dost méně produktů v koupelně, za což ti poděkuje tvá drahá polovička a přidá se i tvoje a jeho peněženka.

Proč vlastně olej?

Kůže si na celém těle vytváří ochranný povrch a jeho součástí je i maz, také jím zadržuje v pokožce vodu a udržuje ji tedy dostatečně hydratovanou. Klidně si z kvalitních zdrojů nastuduj, jak to s povrchem kůže je, možná pak přestaneš používat všechno, co pění a odmašťuje.
A máme tu náš obvyklý začarovaný kruh, jako u pokožky hlavy. Zbavím se mastnoty šamponem a pak se mi pokožka zmastí ještě víc, a to proto, že ji přípravky vysuší a pokožka se brání opětovným a o to intenzivnějším zamaštěním. Pleť je na tom úplně stejně jako vlasová pokožka, a proto zkus jít proti proudu jako já a pořiď si kvalitní rostlinný olej. Po navlhčení pokožky a nanesení kvalitního rostlinného oleje se ti vsákne do pokožky a hydratuje ji a vyživí.

Jak olej vybrat?

Určitě se řiď typem tvé pleti, na internetu najdeš plno tabulek, podle kterých vybereš ten správný.
Dobré je se na to podívat i z praktického hlediska použití, myslím tím, aby sis na začátek hned nepořizovala takový, co se třeba rychle kazí a musí se skladovat v ledničce.
Řídit se budeš určitě i podle ceny, která se odvíjí od druhu oleje, na začátek klidně začni s nějakým obyčejnějším a tím pádem i levnějším. Oleje jsou i hodně drahé, ale zase ti dlouho vydrží. Takže pokud jsi objevila ten pravý pro tebe, později neváhej a zainvestuj klidně do kvalitnějšího.
Nepodceň nákup a pořiď si ten nejlepší, takže v bio kvalitělisovaný za studena a podobně, určitě ne běžný rafinovaný z potravin. Ať tě tento způsob péče o pleť hned na začátku neodradí kvůli nekvalitnímu produktu.
Nezapomeň i na tvůj věk, starší pleti  se doporučují spíš másla.
Pokud se bojíš rychlosti vstřebání, existují i oleje takzvaně suché, které se do pleti vsakují o dost rychleji.
Řiď se i podle ročního období, ten co ti sedne v létě už nemusí stačit v zimě.




Péče o pleť

Na odlíčení je nejčastěji vhodný olej olivový, slunečnicový, jojobový, hroznojádrový či sezamový. Nevol ze začátku kombinace olejů, ale jen jeden druh, ať si ho otestuješ. Někomu vybraný olej sedne na odlíčení a poté zjistí, že s ním zvládne i péči o pleť. To je super ne? Místo třeba 6 produktů budeš mít doma najednou jen jeden.

Hydrolát, neboli květová voda. Možná znáš vodu růžovou či levandulovou, dá se sehnat i v DM drogerii. Hydrolát použij místo tonika, nebo i na dočištění pleti po odlíčení. Úlohou je navlhčení pleti před nanesením hlavního pečujícího oleje. Také ti pleť zklidní a hydratuje. Pleť musí být před nanesením oleje vždy navlhčená, to proto, aby se do ní olej dostal, hydratoval ji a uzamknul se v ní. Bez zvlhčení pokožky se olej do pleti nevstřebá a mohl by ti ji časem i vysušovat nebo ucpávat póry. Hydrolát pořídíš i podle typu tvé pleti. Ovšem lze si připravit i odvar z bylinek, třeba heřmánku, podobně jako čaj. 

Hydrolát se dá samozřejmě nahradit obyčejnou vodou, ale pozor na její vlastnosti, jako je tvrdost, pH, chlór a jiné parametry. Párkrát už jsem slyšela, že po pár měsících snažení s touto péčí slečna či paní zjistila, že to bylo například vodou, která jim doma tekla z kohoutku a zrovna jí nesedla. Mně na internátě také neseděla voda, která tam tekla, celou pokožku těla jsem měla vysušenou.

Hlavní pečující olej může být arganový, avokádový, meruňkový, mandlový, jojobový šípkový či různá másla. Může to být olej, kterým se začneš odličovat, nebo si vybereš jiný, časem si ho můžeš namíchat podle své potřeby, či k němu přidat esenciální olej (EO). Pozor, 1 kapka EO se míchá na 10 ml normálního oleje, kvůli ochraně před podrážděním, si vždy prostuduj, jestli daný EO na kůži může nebo aspoň v jaké koncentraci. 
V jednoduchosti je krása, já jsem ráda, že si vystačím s jedním produktem i když už mám doma další oleje, prostě je ráda testuji. Primárně mi vyhovuje bambucké máslo, které zastane všechny kroky, podvádím ho ale i s arganovým olejem :-) . V zimě si je míchám dohromady a mám tak ideální směs pro chladem zkoušenou pleť. Olej a máslo se míchá v poměru 30 % ku 70 %.

Samozřejmě je každý z nás výjimečný a třeba budeš potřebovat jiný olej na okolí očí, nebo trpíš nějakým kožním problémem, ty se dají také řešit přírodní cestou, ale to už je na jiné povídání. Máš-li nějaký problém, doporučuji si pročíst soubory a diskuze na FB stránce Svět non toxic. Hledej soubor Olejová péče o pleť nebo ekzémy či jiný problém.




Jak tedy na to?

Tamponek na odlíčení vol, prosím, nebělený chlórem a nejlíp v bio kvalitě nebo znovupoužitelný háčkovaný či šitý, třeba ze starých ručníků. V obchodech najdeš i nejrůznější houbičky a hadříky.
Navlhči si pleť vodou či hydrolátem, za mě je nejlepší dát si sprchu, teplá voda otevře póry na pokožce. Poté do pleti vetři olej, pozor na oči, ať si ho nedáš přímo do nich, mohl by ti je podráždit. A můžeš odličovat, navlhčeným tamponkem, dokud nemáš pleť čistou. Na dočistění a zklidnění pleti použij znovu hydrolát, ať se ujistíš, že je obličej opravdu čistý. Mírně osuš čistým ručníkem. Celý proces ukonči vmasírováním pečujícího oleje do navlhčené pleti a máš hotovo. Pro někoho to může být radikální změna, pro jiného jen změna. Tak doufám, že tuhle metodu vyzkoušíš a třeba se ti zalíbí, i kdyby tvůj začátek znamenal jen použití kvalitního olivového oleje, který máš v kuchyni.


Má každodenní rutina

Odlíčení

Na odlíčení pleti používám tamponky mnou háčkované z bavlny. Často se odličuji ve sprše nebo obličej navlhčím před umyvadlem, make-up smyji vodou, poté na obličej  nanesu bambucké máslo. Jen malou hoblinku rozetřu v rukou, až se teplem roztopí a vmasíruji ji do pleti. Poté navlhčeným tamponkem odličuji dokud nemám hotovo. Na okolí očí mám jemnější hadřík a na závěr, abych měla jistotu, používám čistě bílý tamponek, ostatní mám obvykle barevné. Dále nanesu hydrolát a vmasíruji, někdy ještě trošku osuším ručníčkem a poté použiji malé množství bambuckého másla, jako mou hlavní péči o pleť.



Ranní čištění pleti

Používám mýdlo s černým uhlím a výtažkem z čajovníku, je to opravdový zázrak na boj proti akné, černým tečkám i rozšířeným pórům. Celkově mám prostě krásnou zdravou pleť od doby, co tohle mýdlo používám. Po čase zabojovalo i s akné, které se mi tvoří během našich oblíbených ženských dnů. Pupínky se mi tvořily i mezi očima a na spáncích, nejspíš kvůli brýlím, teď je vše pryč.
Po navlhčení obličeje, nanesu mýdlo a masíruji, pěním, poté vezmu lufu a obličej si s ní ještě krásně vydrbu, jen lehce a pěnu poté opláchnu, osuším čistým ručníčkem. Nanesu hydrolát, poté hoblinku bambuckého másla po rozpuštění v rukou vmasíruji do obličeje a mám hotovo.
Přiznávám, pokud se potom potřebuješ namalovat, je dobré tohle provést hned ráno po probuzení, mezitím se třeba nasnídat, zacvičit si, zajít vyvenčit psa jako já, prostě cokoliv, co ráno děláš a až pak se vrhnout na make-up. Nebo oleje nanést opravdu maličko či vyzkoušet suchý olej, který se vstřebává rychleji. Oleje ti stačí pár kapek, různé mají přímo i kapátka.

Večer

Večer, pokud máš pleť čistou (bez make up), stačíji navlhčit vodou či hydrolátem, očistit a dát jí pěknou dávku oleje. Já si bambuckého másla hezky dopřeji, ať je pleť pěkně mastná a napapčaná. Ráno ji mám hebkou jako dětskou prdelku.
Oleje se nemusíš bát a můžeš si ho dopřát i po každé koupeli na celé tělo. Při péči si jej můžeš nanést i na krk či dekolt. Pokud si ho nanesu moc, vetřu jej i do loktů a podobně.



Tipy na závěr

Lufa

Houbička z lufy je takový skelet z rostliny (lufa válcovitá), který se používá na tělo, ovšem i na mytí nádobí místo klasické plastové houbičky, já ji objevila jako malé kolečko na čistění pleti a nemůžu si ji vynachválit. Velmi rychle schne a proto ani nezapáchá, nehnije, prostě je skvělá. Možná porovnávám s houbičkou na nádobí z juty, kde je docela problém, aby uschla. 
Někdy mám dilema v šíření bakterií, ale od doby, co ji mám a jedu tuhle metodu, je pleť prostě perfektní. Doufám tedy, že propláchnutí v hodně horké vodě stačí.
Lufu si můžeš vypěstovat i u nás, takže snad příští rok seženu semínka i já a pustím se do sázení. 
Když vidím ty moderní plastové či gumové nesmysly, které se dají ovládat i přes mobilní aplikace, nemám slov.... Vážně to někdo v dnešní době potřebuje a youtuberky to ještě propagují těm mladým holkám, když stačí tak málo? Samozřejmě to stojí několik tisíc. To si radši čas od času zajdu na masáž obličeje k odborníkovi.
A hlavně lufa se dá ZKOMPOSTOVAT! Jak vidíš, tato metoda jde v ruku v ruce s ekologií, minimalismem a naučí tě třeba šít, háčkovat či zahradničit. :-) Pokud chceš být ještě víc zero waste, stačí vyhledat oleje lokální, i květovou vodu jsem viděla vyrábět u nás. Určitě najdeš prodejnu, kde ti ji stočí do tvé lahvičky, jako u nás v Brně ve Friendly place či Bráně k dětem.

Ricinový olej


Pokud chceš mít krásné zdravé řasy a bujné obočí, určitě ti můžu doporučit tento olej. Já si ho nejčastěji dávám na vlasy, ale když si vzpomenu, jde i na obočí a kořínky řas. Podporuje jejich růst. Má i další blahodárné účinky, takže si ho klidně nastuduj. Pozor na to aby se ti nedostal do očí a také aby jsi ho nepožila.

Jak prát tamponky?

Tamponky namoč do vody se žlučovým mýdlem, pro vegany s olivovým a trošku je vydrbej, ať se do nich zažere, a poté je per s ručníky. Aby ti je pračka nesnědla, můžeš je dát do síťky. 

Odpady, odtoky x olej

Oleje si na obličej budeš dávat tak malé množství, že za mě tedy nehrozí nějaké komplikace s odtoky a odpady. Podle mě na takové pánvičce nebo celkově a nádobí po smažených jídlech bývá mnohonásobně více oleje. Nedej bože, že někdo i v dnešní době olej z pánve leje přímo do odpadu.



Co mě k této změně vedlo? 

Za prvé jsem se nikdy moc nemalovala a do mých 25 let jsem se o pleť  ani nestarala, pořád jsem si říkala, že si chci našetřit na nějaké kvalitní krémy z lékárny a AŽ POTOM ZAČÍT. A pak jsem našla tuhle metodu péče a zalíbila se mi. 
Ze začátku jsem hledala jen něco, čím nahradím micelárku, protože když už jsem se namalovala, tak jsem se potřebovala i odlíčit, že ano? Vždy jsem měla dvoufázovou odličovací vodu, takže mi olej připadal jako dobrá volba. Začínala jsem s kokosovým olejem, který je v tomto ohledu hodně kontroverzní. 
A potkala jsem slovo komedogenní. Opět najdeš tabulky podle toho, který olej jak moc ucpává póry nebo dokonce vysušuje. Další volbou byl olej v lahvičce s vodou, ale zjistila jsem, že je to zbytečně komplikované a olej stačí sám a voda teče z kohoutku v koupelně.
Později jsem se dostala k bambuckému máslu a ke skupině Non toxic, kde je celý soubor věnovaný této problematice, hlavně s hodně diskuzemi a radami, které si můžeš pročíst. 




Nezapomeň také na genetiku, stresové situace, tvou stravu, pitný režim, stáří a typ tvé pleti. A určitě spoustu dalších faktorů, mně nejvíc pomohlo vysadit mléko a hodně cukrů, ale každý to může mít samozřejmě úplně jinak.



Doufám, že se ti článek líbil a třeba tě i oslovil v novém směru péče o pleť. Zajímalo by mě, jestli jsi o této metodě už slyšela, zkoušela ji nebo už ji taky provozuješ a jak jsi s ní spokojená. 


Komentáře

  1. Skvělý článek, díky za něj! Chtěla bych tě poprosit o konkrétní značku mýdla na pleť, které používáš. Mám dost černých teček, tak třeba by to tvé mýdlo mohlo pomoct :)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za ohlas, mýdlo je od značky Dudu osun, zrovna tahle konkrétní není non toxic, už jsem testovala asi 3 značky a samozřejmě že to první které mi sedělo nejlíp nemůžu už nikde najít, ani nevím od jaké značky bylo :( Už jsem měla i od almara soup a to taky nebylo ono, asi se poradím s holkama na fb non toxic, nebo si ho možná začku vyráběh klidně i v jiné formě než mýdlu ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Hezké, hezké! Toto je prostě moje ♥.
    Neee, že bych se striktně držela pouze olejů a másel, ale jsou mojí vášní. Stejně jak Tvou, jak to tak čtu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky