Čaje, čajové pytlíky a sáčky

Jak si vaříš čaj? A jaký typ používáš? Přemýšlela jsi nad tím někdy? 






S nadcházejícím zimním obdobím se měním na čajového maniaka. Pokaždé, když dojdu do práce nebo z ní domů, obvykle si ho okamžitě jdu uvařit. Máš to taky tak?

Čaj, asi si představíš pytlík daný do hrnečku a zalitý vroucí vodou. To je asi ta nejčastější varianta, kterou znáš a používáš. Ale často nebývá složení jen čisté sušené části bylin, ale i různé koncentráty a dochucovadla. Já se za posledních 10 let přesunula od pytlíku k sypanému čaji i bylinkám, později mě začal zajímat bio čaj a také jeho obal. Od malička jsem si bylinky sbírala i sama, v poslední době se snažím nakupovat když už tak do vlastní skleničky. Bohužel u těch bylinných se mi to až tak nedaří, nikde je nemůžu sehnat na váhu.
Čajem myslím i naše bylinné a ovocné, které jsou vlastně nálevy nebo odvary, podle toho, jakou část z rostliny použiješ, ale slovíčkařit nebudu. 
Poslední dobou se vážně snažím nakupovat uvědoměle. Takže přemýšlím nad tím, kam danou věc zajdu koupit. Chápu, každý nemáš tolik času, ale když už tu alternativu, která ti vyhovuje, najdeš, nezabere ti to skoro žádný čas, spíš ti ho ušetří. Zajímá mě, jestli si ten můj produkt můžu koupit bez obalu, potom zda se dá sehnat v lepší kvalitě a jestli je lokální, v tomto případě tedy u čajů bylinných.


Absolutně skvělý čaj, který jsem naposled pila, je Valašské léto, je přímo od nás z dědinky na Valašsku, kde známí pěstují jedlé květy a letos myslím vydali svou první kolekci čajů a jiných produktů. Poslední dobou podobných projektů zaznamenávám čím dál tím víc, v létě jsme jely po jižní Moravě a v jedné dědince u domku byla nádherně malovaná cedule s odkazem na domácí bylinné čaje. Kdybych tak věděla, kde to bylo. Skvělá je také firma Sonnetor, ta je teda o dost větší, dá se k nim zajít dokonce i na exkurzi, přímo do výroby. Kam já chodívám pro bylinky u nás v Brně, krom Sonnetoru je obchůdek na Poříčí 20. Jeden z největších řetězců, které u nás znám, je Oxalis, u něj jsem někdy na střední začala se sypanými čaji, je snad v každém nákupním centru a kávu i čaj ti dají i do skleničky. Jinak jsem ještě žádný jiný obchůdek s bylinkami na váhu nenašla. Pokud o nějakém víš, tak mi určitě dej vědět. Chybí mi tu taková pravá babka kořenářka.

Zalít pytlík horkou vodou z konvice, předtím hozený do nákupního koše v supermarketu, není žádná věda. Najít ale dobrý čaj podle mých či tvých kritérií a správně jej uvařit už je skoro umění.

Tento článek jsem chtěla zaměřit spíš na  čajové pytlíky a sáčky. Piju čaje spíš sypané, ale vždy se u nás vyskytne i ten v porcovaný. Až teď jsem někde četla, co se za takovým sáčkem skrývá.

Z čeho je čajový sáček?

Dochucovaný čaj v umělém pytlíčku


Celulóza a jiné přírodní materiály (banán, konopí) jsou super a nezávadné, do pár měsíců se rozloží na kompostu i s čajem. Pozor ale na přírodní materiály, které jsou bělené chlórem. Po vypití tohoto čaje jej můžeš hodit na kompost, rozloží se obal i čaj.

Umělé pytlíčky a jejich příměsi, nebo biologicky rozložitelný plast. U těchto materiálů je čas rozložení v desetiletích a stejně se jen rozpadnou na mikroplasty, které už nikdo nikdy neposbírá, jako u vlákýnek z oblečení. Dalším faktem je jejich zdravotní závadnost.

Je teda opravdu těžké u porcovaného čaje na omak či okem poznat z čeho pytlíček je a ještě jestli je nebo není bělený a pytlíček má samozřejmě i šňůrku, která může být zase z jiného materiálu.
Jestli se sáčků vzdát nechceš, můžeš si je pořídit zvlášť, nejčastěji se prodávájí po 100 kusech. Další variantou je plátýnko, které opláchneš a dáš usušit. Ovšem sítko je za mě nejjednodušší. Jinak ti nezbývá než hledat na internetu či obalu, která firma z čeho pytlíčky vyrábí, nebo jim přímo psát. Což mi přijde jako zdlouhavý proces a proto je za mě jednodušší přejít na čaje sypané. 

Záleží o co ti jde: chránit sebe nebo i celou planetu, za mě když budu chránit planetu, automaticky chráním i sebe ;). Zde je odkaz na dTest.

   

Bělení

Bělí se chlórem a při této reakci se uvolňují dioxiny, které se ti později můžou uložit v těle. Mohou způsobovat rakovinu a další závažná onemocnění. Bělení chórem máš nejspíš spojené s dámskými hygienickými potřebami, taky odličovacími tamponky, dětskými plenkami apod.
Co je tedy onen vzniklý dioxin? Dnes už známá karcinogenní a toxická látka, která se váže do organismu pomocí tuků a ukládá se v nich. Již malé množství je škodlivé pro organismus, a některé z těchto sloučenin jsou považovány za ty nejjedovatější, jaké kdy člověk dokázal vyrobit. Ovlivňují hormonální systém podobně jako ftaláty a formaldehyd. Způsobují poruchy vývoje, potraty, ovlivňují produkci hormonů, a to už při nízkých koncentracích. Ne vždy se ovšem bělí chlorem a pokud se správně dodrží všechny technologické procesy při výrobě, mělo by být všechno v pořádku.
Než abych toto všechno zjišťovala a podstupovala, přijde mi o moc jednodušší je nekupovat a přejít na čaj sypaný, opět ale pozor na kvalitu.
Zde je odkaz na článek o bělení, pokud si celou problematiku chceš lépe nastudovat.

         

Čaj může být i skvělá vzpomínka či zážitek

Úplně nejlepší bude, když vezmeš děti, psa, kamarádku, mámu, kolo, prostě kohokoliv ven, můžeš jít i sama a mít na ně klid a rozjímat při tom, bylinky si nasbíráš a nasušíš, nebo ihned použiješ. Samozřejmě je nesbírej někde u cesty ani u pole, já chodím u nás v Bílých Karpatech na místa, která jsou civilizací úplně nepolíbená.

Pěstuješ je na zahrádce? Super. Tam víš, jak je o bylinky postaráno a že nejsou hnojeny nebo stříkány, zároveň vytváříš kvetoucí políčko pro včelky a jiné opilovače. Na jaro bych si ráda po vzoru našich sousedů přes les zasadila u lesa taky mini políčko bylinek. Vážně mi hodně pomáhají, například s bolestivou menstruací a ráda bych se naučila je využívat i na jiné případy hlavně na zimní nachlazení a chřipky.

Sbírat se dají bylinky, keře, kůra i listy ze stromů. Můžeš si nasušit také ovoce (třeba i slupky z jablek), nebo vyrobit domácí pečený čaj z ovoce.



Naučíš se poznávat naši květenu a třeba tě to začne i bavit, pro začátek si pořiď nebo půjč v knihovně knížku s bylinkami, ať víš, která je na co dobrá a kdy se která její část sbírá. Další rok už budeš vědět, kam na lipový květ a kdy kvete, že v tom malém lesíku je na jaře plno petrklíčů, plicníků a konečně jsi našla místo kde kvete podběl, časem budeš vědět, co ti pomůže na bolest zubů nebo chřipku. Možná tě to chytne tak moc jako mě a založíš si i herbář. V zimních měsících si pak svou snahu vychutnáš u hrnečku čaje a zavzpomínáš na to krásné léto, jaro i podzim, jak jsi byla s kamarádkou u vody, nebo s dětmi na jaře na bylinky a nebo na ten nezapomenutelný den, jak jsi zmokla při sbírání šípků. A to všechno najdeš v jednom hrnečku čaje v zimě, teple pod dekou s výhledem na zasněženou krajinu.



Z obyčejného konzumního nákupu se nakonec může stát plno vzpomínek na letní dny a zážitky. Na nějaké bělené pytlíčky si už ani nevzpomeneš.


Komentáře

Oblíbené příspěvky