Můj deodorant

Začíná  nám léto a já už přes rok řeším deodoranty.



Celou zimu jsem deodorant nepoužívala, protože už jsem tu chemii na sebe plácat nechtěla. Teď, když se nám oteplilo, jsem poprosila Páju z blogu Za lepší život o recept na deodorant z himálajské soli, který jsem nemohla najít.

Proč přestat používat normální deodoranty?


Co s obaly?

Najít deodorant ať už v jakékoli formě, v obalu, který se dá snadno z recyklovat, je problém, proto jsem se rozhodla vyrobit si vlastní. Moje první volba padla na deodorant z himalájské soli, vím, že existují i další, ale po přečtení všeho ohledně himálajské soli, jsem hned věděla, že chci vyzkoušet tento.

Nežádoucí obsah deodorantů.

Jsou to hlavně hliníkové soli, parabeny, propylene glycol a například ftaláty, tyto látky jsou spojeny s rakovinou, hlavně prsu, dále s hormonální nevyvážeností, které končí různými onemocněními, hlavně kožnímy.

Proto jsem se rozhodla si pořídit čistě přírodní deodorant, ovšem hledat ten vysněný, ještě k tomu v obalu, který by byl vratný, je pro mě ztrátou času, raději jsem si ho vyrobila sama doma. A koupila si na něj skleněnou lahvičku s plastovou střičkou, jelikož jsem kovovou nikde nenašla. Do budoucna se chystám vyrobit si i tuhý deodorant do plechové krabičky, někde jsem zahlédla príma recept na pomerančový deodorant.

Proč se potíme?

Potní žlázy, které produkují pot, se nacházejí skoro všude po našem těle, a slouží nám jako termoregulace našeho organismu, která je hodně důležitá, také nám na pokožce vytváří antibakteriální hydrolipidový film, který chrání naše tělo. Je důležité si uvědomit, že kůže je náš největší orgán, který slouží k vylučování škodlivých látek z těla, a proto bychom se o ni měli starat. Nežádoucí je i časté mytí, smažeš si tím ochranný film, kůže je pak oslabená a propustí do těla nechtěné látky, které se nachází i ve sprchových gelech, šamponech, či krémech. Bohužel na kruhy v podpaží je nahlíženo s posměchem až nechutí, i když je pocení pro tělo hodně důležité a určitě by byl velký problém, kdyby nám přestalo fungovat tak jak má. Takže nadměrné pocení může signalizovat, že se v těle děje něco špatně. Ano, jsou mezi námi i lidé, které v hromadné dopravě v létě potkat prostě nechceš, ať už kvůli tomu, že deodorant nepoužívají vůbec, nebo mohou trpět nadměrným pocením.

Jaký je rozdíl mezi deodorantem a antiperspirantem?

Deodorant
Je obvykle bez hliníkových (aluminiových) solí, brání v nežádoucímu zápachu a je ovoněný různými vůněmi, aby pach překryl, ovšem neřeší, ale tvorbu samotného potu. Slouží tedy, jako blokátor množících se bakterií.

Antiperspirant
Obsahuje hliníkové soli, vesměs známé jako (ACH), které přímo regulují tvorbu potu. Tyto soli zúží horní část potní žlázy, aby nemohla tvořit velké množství tolik potu. Tím pádem je bakteriím sebrán jejich hlavní přínos potravy a nemnoží se tolik. Také obsahují parfémy, které příjemně voní a člověk nakonec nemá ani kruhy v podpaží.

Jak na výrobu?


Výroba vlastního deodorantu je hodně jednoduchá. Sice netuším jaký obsah ta moje lahvička má, ale nějak se mi povedl. Recept od Páji ovšem zní takto:

1. lžička himalajské soli, jemné
1. lžička sody
50 ml převařené vody


Vodu přiveď k varu a poté ji stáhni pryč z horké plotýnky, až trochu schládne přidej sůl i sodu a míchej, až se ti obě složky rozpustí. Následně pokud budeš chtít, přidej EO tea tree olejíček. A přelij do své lahvičky. A máš hotovo. :)

Co jsem od deodorantu čekala, a jak to s ním dopadlo?

Očekávala jsem, že bude fungovat, i když jsem ze začátku měla pochybnosti, zda zvládne ty horka v létě a za jak dlouho ho budu muset použít znovu. Při výrobě se mi stala jen jedna jediná věc a to, že druhý den se mi sůl vykrystalovala na dně lahvičky a střička se mi zacpala. Trochu třepání pomohlo a už funguje, jak má. Proto je možná lepší obsah nechat přes noc usadit a až poté přelít.
Sice ještě není úplné vedro, žádné 30°, ale i tak dostává ,,deo" (zkráceně řečeno) zabrat. Určitě je to u každého individuální, u mě to funguje takhle. Pokud nedělám nic namáhavého a není moc teplo, stačí aplikovat jednou, pokud je více teplo, tak dvakrát a při větších vedrech nebo zátěži, tak třikrát denně. Prostě poznám, že už to není ono, tak jdu do koupelny, podpaží si opláchnu, vysuším a deodorant aplikuji znovu. Zatím jsem spokojená, uvidíme, jak to bude v horkých letních dnech.

Proč zrovna himálajská sůl?


Jako deodorant jsem původně chtěla vyzkoušet solné mýdlo, které má hodně velké využití a blahodárné účinky pro tělo. Má antiseptické vlastnosti, které působí silně dezinfekčně, proto v jeho roztoku nepřežijí žádné bakterie a tak se nevytvoří ani zápach. Mýdlo se dá tedy použít jako deodorant, přírodní antiseptikum, jako pemza na ztvrdlou kůži, voda po holení, na ekzémy a já osobně bych ho chtěla otestovat na celulitidu se kterou by mělo mýdlo také zatočit. Dále se používá do koupele, ve Feng Shui je vhodné k čištění energií, pomáhá také s dýchacími obtížemi. Solné mýdlo se mi, ale nepodařilo sehnat tak testuju, tenhle deodorant, zatím jsem s ním spokojená. Bílá rafinovaná sůl bude mít asi stejné účinky, ale já už ji nepoužívám vůbec na nic. Klidně si o ní  najdi víc a asi taky přejdeš na himálajskou, jako já hlavně ve vaření.

Co za deodorant a antiperspirant používáš ty? Nebo jsi si už taky nějaký vyrobila a jsi spokojená?



Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky