Mohou škodit svíčky?

K zimě patří neodmyslitelně svíčky, teda za mě určitě. 


Taky jsi jejich velký milovník jako já? Když jsem byla poprvé v Ikei, ještě na střední, vezla jsem si jich domů snad celou krabici. Prostě tma, svíčky, vana, pěna, co lepšího si přát, dokázala jsem si jich kolem vany zapálit tucet najednou a jen tak relaxovat. Nebo miluji, když je v zimě pěkně zatopeno, venku sníh a k tomu samozřejmě knížka, čaj a opět svíčky. Zbožňuju to! Svíčky dodávají úplně jinou atmosféru, vytváří takový jiný svět. Když hoří, vždycky mi přijde, že je v místnosti někdo se mnou, někdo živý, je to onen malý plamínek. Dodává takové živé teplo celé místnosti.

Posledních pár let už jim tolik neholduji, krom nějakého toho romantického večera, vanu na bytě nemám a tak nějak se mi prostě časem vytratily ze života. To ale neznamená, že jich doma nemám vždy dostatek po ruce, a tak s přicházejícím sychravým počasím se opět vyklubou na povrch. Další věc, kterou na svíčkách zbožňuji, jsou ty vůně, dodnes nezapomenu na jednu, co jsem dostala od kamarádky, voněla jako Vánoce, né perníčkově, ale spíš jablíčkové se skořicí.
S Vánocemi se pojí taky adventní věnec nebo různé svícínky. Letos jsem ten svůj ještě nevyrobila, protože kudy chodím, jsou svíčky zabalené v plastech, a ty já si prostě nechci koupit. Musím nejspíš líp hledat, mám ale i další důvod, nebo spíš požadavek a ten je, že chci, aby svíčky byly čistě přírodní. To znamená včelí vosk, nebo pro mě novinka, sojový vosk. Jsou tedy dražší, ale měly by mít dvojnásobnou délku hoření než ty běžné z parafínu.



Sója a včelí vosk

Proč si chci začít tyhle svíčky pořizovat a nepokračovat v běžném páleních těch obyčejných jako doposud? No proč asi, ty běžné jsou z parafínu, který pochází z ropy, ten by sice sám o sobě neměl být škodlivý, ale při špatném zpracování nebo použití špatného knotu může vypouštět nebezpečné látky a karcinogeny, dokonce se i dočteš například zde, že takováto špatně zapálená svíčka v nevětrané místnosti může být víc škodlivá než třeba zapálená cigareta. Taky mi hodně svíček přijde převoněných a za tu dobu, co pereme v mýdlových ořeších, jsem si na parfemace odvykla. Dokonce až tak, že už se mi nejednou v jiné posteli (na hotelu) stalo, že jsem se celou noc pomalu dusila. Nebo jsem se jednou osypala, když mi máma vyprala pyžamo s aviváží. A to svědčí jen o tom, jak jsou i všechny možné parfemace škodlivé.

U sojové svíčky si dej pozor, aby byla bio. A proč zase? To aby sojový vosk, ze kterého je svíčka vyrobena, neobsahoval herbicidy a pesticidy z běžného zemědělství, ty taky určitě pálit nechceš.

Ale ta nejlepší svíčka je z pravého včelího vosku a ta vůně! Jsou nezávadné, přírodní, zdraví prospěšné, dlouho hoří a odpadá starost s odtékajícím voskem. Dřív nebyly svíčky tak levné a dostupné jako teď a možná je to škoda, člověk by si jich teď víc vážil a neplýtval by jimi. Když si představím tu kvantu na hřbitovech v plastových kelímcích, nemluvě o Dušičkách a i Vánocích, kdyby všichni měli kupovat svíčky od včelek, asi by si rozmysleli, kolik jich tam zapálí a zase by bylo o dost míň odpadu a výrobků z ropy. :)

Další alternativou by mohla být olejová lampa a naplnit ji rostlinným olejem, nebo si takovou podobnou lampu/svíčku vyrobit doma.

Než si svíčku koupíš, měla by jsi znát složení svíčky a i knotu, ať můžeš doma v klidu relaxovat. Pokud ti svíčka trošku čadí, zkus jí zastřihnout knot, neměl by být delší než 5-10 mm.

Pokud máš tip, kam chodíš kupovat svíčky ty, tak sem s ním, nejlépe v Brně, ale i třeba na eshopu. To bych ale nebyla já, abych na to nějak nevyzrála a svíčku si třeba nevyrobila. Výrobu svíčky z včelího vosku má asi zmáknutou každý už ze školky, co ale svíčka ve sklenici s plovoucím knotem a lžící domácího rostlinného oleje, která hoří až dvě hodiny? Je prostě nádherná a podle mě si to tyhle Vánoce prostě zaslouží ;) Návod najdeš třeba tady

Já zatím našla svíčku sojovou, tuhle s přírodní vůní, vážně mi krásně, jemně rozvoněla celou místnost. Na té délce hoření něco taky bude,příjde mi, že vůbec neubývá. A asi jsem se znovu zamilovala a nejspí investuji do další až mi tahle dohoří. Tato byla jedna z nejlevnějších, kterou jsem našla, ale byly tam i jiné s nádhernými vůněmi o dost dražší. 

Komentáře

Oblíbené příspěvky