Mandlovo-kokosové mléko

Jak na rostlinné mlíko?


Pokud sis přečetla článek o změně mého jídelníčku trochu jinak, tak jistě víš, že jsem z normálního mléka přešla k mléku rostlinnému. Bolelo mě po něm břicho a tak jsem jednou zkusila sojové mléko a ono ta bolest zmizela. Normální mléko jsem teda odstranila z jídelníčku, ale ještě jsem pro jistotu vyzkoušela mléko bez laktózy, bohužel s nulovým efektem, zle mi bylo i po něm. Sice si pořád nedokážu představit, jak si udělám svou oblíbenou falešnou kyselicu, bez zelí, takovou mléčnou bramboračku, kterou miluju, společně  s ní mi bude chybět i hrnek mléka k pečeným bramborům. Ale co už, je mi po něm zle, tak ho pít nebudu.



Další věcí je i trochu té morálky, prostě maminka má mléko pro miminko, kravička pro telátko a tak to je, nastavila jsem si to takhle v hlavě a budu to tak už mít asi navždy. Nechci podporovat kravíny, ve kterých vím, jak to chodí, radši si koupím sýr, po tom mi zle není, ovšem z bio farmy, kde se o zvířata starají s láskou, úctou a nepřetěžují je po výkonnostní stránce.



Rostlinná mléka v obchodech jsou docela drahá, a proto jsem se rozhodla si je vyrábět doma. Konečně jsem se k tomu dostala, díky Lucce, která mi mixér půjčila na víkend. Zatím jsem totiž ve fázi, kdy si mixér vybírám. Okamžitě, jak mi ho donesla, jsem se dala do práce. Rostlinné mléko jsem doma neměla už tak 3 týdny a hodně mi chybělo, hlavně u snídaní a taky jsem do teď neměla kafe.

Můj recept
100g namočených mandlí přes noc, jeden hrneček
100g kokosu, jeden hrneček
tři hrnečky vody, dolévej podle potřeby, hustoty mléka
špetka himalájské soli
pro zpestření, datle, sušené švestky,  nebo skořici



K samotné výrobě mléka, které jsem dělala podruhé v životě, den dopředu jsem si do hrnečku namočila mandle. Druhý den jsem je dala do mixeru a k nim přidala dva hrnečky vody a pořádně to rozmixovala. Následoval hrneček strouhaného kokosu a další hrnek vody a opět mixování. Dokud mléko pořádně nezpěnilo a já  neusoudila, že už mám hotovo. Směs jsem chtěla přelít přes plátýnko, které je přímo na sýry k tomu určené. Ovšem nebyla bych to já, kdyby se mi zase něco nestalo, a to že když jsem pytlík vytahovala, měl na sobě hnědé fleky. Já koukala, nechápala a pak mi to došlo. No jo, vylila se mi na něj sojovka, okamžitě jsem použila žlučové mýdlo a do minutky byly fleky pryč a mohla jsem cedit. Šlo to samo a hned jsem měla hotovo. Jednou jsme s Kájou zkoušely dělat mléko ovesné a cedily jsme přes utěrku. No to byla strašná makačka. S plátýnkem to šlo samo,pořádně jsem ho ještě vykroutila a zbytek směsi schovala do lednice, určitě se mi ještě na něco hodí.
Mléko se mi povedlo, dochutila jsem ho špetkou himalájské soli pro zvýraznění chutí a hned jsem si dala skleničku. Bylo výborné, příště zkusím do mixeru přidat datle, nebo sušené švestky, ať vím, jaký v tom bude chuťový rozdíl. Taky se doporučuje skořice a jiná koření. Takhle se dá různě experimentovat do ale-lujáá. Můžeš si najít a namixovat přesně svoje mléko.



Podle návodů na internetu, se dává 100g suroviny na litr vody. Ono ale záleží na tom, jak dobrý mixer máš, jak chceš mléko husté, tím pádem i chutné, kterou surovinu jsi použila, tím myslím velké ořechy, nebo malá semínka, se slupkou, nebo bez slupky a podobně Proto doporučuju zkoušet, zkoušet a zkoušet. Sama mám ráda spíš recepty od oka, nebo hrnkové a stejně i tak pořád zkouším a zkouším. Každé mléko se asi hodí na něco jiného a má jiné vlastnosti, například jsem dělala už i ovesné a to si asi zařadím na mé snídaňové kaše. Do kafe mi moc nechutná a samotné taky ne, asi jsem ho udělala moc husté, takže příště ho zkusím víc naředit a nějak ho dochutit. Třeba rýžové, je plné sacharidů a hodí se proto třeba pro sportovce. Stačí zapátrat na internetu a určitě objeví to pravé pro sebe.


Jsem ráda, že si mléko můžu vyrobit sama, bez konzervantů a jiných bordýlků a taky bezobalově a to je na tom to nejlepší.
Ahoj zase někdy příště u mích experimentů a dobrou chuť ti přeju.

Komentáře

Oblíbené příspěvky