Vánoční stromeček

Ahoj, milý čtenáři, blíží se nám Vánoce a já je letos poprvé strávím s mým nejmilejším. Vánoční období mám moc ráda a neberu je jako nějaký shon a stres, jak to vidím všude kolem sebe. Jenom co vyjdu večer ven na ulici, vidím chaos, všude běží lidé ověšení kopou tašek a vrážejí do ostatních kolem sebe. Ten shon se mi vůbec nelíbí. Je to jako nějaký lov. Lov na vánoční dárky a to já nějak nehrotím. Každý rok je kupuji na poslední chvíli, ale ne ve stresu, prostě si to užiju. Moc ráda dárky rozdávám a baví mě vymýšlet, co komu dám, aby ho to potěšilo. A taky jak je zabalím. A nejlepší jsou nakonec ty rozzářené tvářičky.

Pro mě je celé vánoční období spojené s trávením času s nejbližšími. Jako napčíklad zajít k babičce a pomoct jí napéct cukroví a uklidit dům, s kámoškou zajít do města na punč, s mamkou si vyrobit adventní věnec, s přáteli si zajet na Vánoční trhy, třeba do Vídně a pořádně si ten den užít a s rodinou si zajít třeba na brusle. Každého nebaví zdobení perníčků, nebo poslouchat vánoční koledy, někdo není zase na ty brusle a proto můžeš s každým dělat něco jiného a vytvořit si takové malé Vánoční tradice. Je to o té příjemné atmosféře, užít si to a nešílet jako všichni ostatní okolo.

Jak už jsem řekla, letos je to poprvé co strávím Vánoce mimo rodinné hnízdo a proto plno věcí zařizujeme oba dva poprvé a to znamená, že si všechno můžu udělat podle sebe, protože jak známo chlapy na nějaké to zdobení bytu moc nejsou, zatímco mě to baví. Můžu si zdobit, jak jen chci a nikdo mi nebude říkat jaké barvy letos použít. Né že by to u nás někdy tak bylo, ale chápeš je to super. S adventním věncem jsem začala na večer v pátek před druhou adventní nedělí. Skočila jsem s hafanem na trhy  pro věnec, svíčky, bodce a nějaké ty bobule. A večer si věnec vyrobila. Můj nemá moc rád cukroví ale na perníčky je. Takže je to jasné a doma na mě čeká těsto v lednici. Po bytě jsou rozvěšená světýlka a v aroma lampičce, nějaký ten vánoční olej.



Tak a dostávám se ke stromečku. Za mě umělý určitě ne, fuj. Kamarádka mi řekla, že bude mít umělý, že je to ekologické a že má dobrý pocit z toho, že nelikviduje další stromečky. Mě je to ale jedno, já chci krásný živý a hlavně voňavý stromeček, a ať si klidně opadá, vždyť to prostě uklidím. Kdyby to přírodě nějak pomohlo asi bych si umělý i pořídila, ale nakonec jsem zjistila tohle. Při výrobě jednoho umělého stromečku se spotřebuje asi tolik kyslíku, co vyprodukuje sto takových stromečků, nemluvě o tom, že se nedá z recyklovat, protože je nejčastěji z PVC. A vyrábí se někde na druhém konci světa, takže k nám opět musí doputovat. A proto volím moc ráda ten živý. Jsem z vesnice, kde máme každý rok stromeček z obecního lesa, který se prořeže, aby ostatní stromky měly víc místa a mohly dál růst. Takže necestuje nikde z žádné dálky. Žádný krasavec to sice není, ale mám ho každý rok nejradši.

Všude kam se podívám, vidím firmu Nordmann se svými nádhernými jedlemi, které se mi ve výsledku vlastně ani nelíbí. Jsou na mě až moc dokonalé, nemluvě o tom že jsou to absolutně předražené vánoční stromečky dovezené někde z Dánska, nebo jiné severské země. Ale kde v Brně sehnat normální, nepřešlechtěný stromeček, který byl určený k tomu, že z něj ten Vánoční stromeček opravdu jednou bude, až vyroste a nebude dovezený někde z tramtarie? Začala jsem pátrat.

A našla jsem lesy města Brna, kam si pro stromeček asi zajedeme do některé z lesních správ. Ale to znamená sehnat stojánek, a že tím o život přijde stromek. :) Další varianta je stromeček v květináči, ty tady mají taky, ale o ten je docela dost složitá péče. Pokud chci, aby svátky přežil a jednou z něho vyrostl velký strom. Taky je tu ekologický institut Veronica, který každý rok prodává jedličky bělokoré v květináči, a potom je lidé sází zpátky do lesa. Se stromky v květináči je taky spojená služba vypůjčeného stromečku. Ten vám v květináči dovezou přímo domů a po vánočních svátcích si ho zase odvezou, takže s ním nemáte žádnou starost.

Tak to vypadá, že si asi budu muset sehnat ten stojánek.
A co ty jak trávíš svátky a pro jaký stromeček se rozhodneš?
Umělý, který máš napořád, neopadává, ale nevoní, nebo živý?
Přemýšlíš vůbec, jak celé ty svátky ovlivní prostředí ve kterém žiješ, kolik se vyhodí balicího papíru a prostě všeho?
Jenom kvůli tomu že chceš ty perfektní, absolutně dokonalé a načančané Vánoce.


Takhle to všechno vnímám já a toto jsou moje priority. Ve skutečnosti nad tím tak moc nepřemýšlím, mám to tak v hlavě už nastavené, jsem prostě z dědiny. Jen mi to přišlo zajímavé, tak jsem to sepsala a trochu zapátrala. Vím, kam si zajdu v Brně pro stromek a že ten umělý nikdy mít nebudu. To si radši dám do vázy jen větvičku a na ni baňku.
 Tak zatím ahoj Klára.

Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Milá spisovatelko Kláro,
    krásný rok 2018 - ať je pro tebe plný šťastných zážitků, o které se s námi můžeš podělit.
    Jsem rád, že jsi nás nechala nahlédnout do tvých představ o strávení svátků a díky, že jsi tentokrát nepřidala žádný recept na cukroví, slečno Hrušková.
    Abych zodpověděl tvé otázky: řídíme se heslem svátky klidu a pohody, takže jsme vyloučili stres ze shánění dárků za každou cenu - když nás něco napadne koupíme jinak se zeptáme, co by se hodilo - přeci jenom jsme už oba velcí. A kupujeme hlavně dětem, my už vše máme (téměř :) Rodiče mají vysázený maličký les, takže stromek si jezdíme uříznout tam - chceme živí hlavně kvůli tomu, jak krásně provoní byt. Štědrý večer strávíme s jedněmi z rodičů a 25. jdeme na oběd ke druhým (dost nám to ušetří vaření a jsme rádi, že strávíme večer ve více lidech v kruhu rodinném). Dřív jsme vždy 26. vyráželi do Rakouska lyžovat, ale s malými dětmi se nám zatím nechce podnikat 6 hodinou jízdu autem - už i půl hodiny je o nervy :) Už končím, protože to není můj blog ale tvůj.
    Bav se a brzy napočtenou..

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky