Označení kosmetiky i jiných produktů. Kdo se v tom má vyznat?

V tomhle článku se dozvíš, co je důležité pro mě a jaké mám priority co se týče kosmetiky i jiných produktů.


Malý výběr z toho co mám ještě doma v označených lahvičkách.


Záleží na tom, co po kosmetice chceš, samozřejmě myslím vzhledem ke složení produktu. Můžeš chtít vegan, takže bez živočišných složek, nebo netestováno na zvířatech, v tomhle případě ochráníš zvířátka, ale co ty? Výrobek muže být i 100% přírodní a v bio kvalitě, ale jak se v tom všem vyznat? Opravdu kupuješ to, co chceš? Já jsem se rozhodla pro úplně nejpřírodnější produkty, protože k čemu mi bude, že produkt bude netestovaný na zvířatech, když bude škodit mně, přírodě a nakonec i zvířatům. Pokud zvolím opravdu přírodní produkt, znamená to, že na zvířatech ani testovaný být nemusí. Takže jej klidně můžu i sníst.


Pojď se na to se mnou podívat trošku blíž. Podotýkám, že nejsem žádný expert a nechci se zamotávat do oficiálních certifikátů. Jen chci zmínit všechny všeobecné kategorie a podívat se na ně vlastníma očima. Prostě, jak to vnímám já. Vytvořila jsem takové svoje podkategorie. Možná se pod článkem rozběhne diskuze a bude mi vše líp objasněno. Nebo si na mě smlsnou hlavně vegani a ti, co si kupují netestovanou kosmetiku.


Přírodní

Na produktu je napsáno přírodní, nebo s přírodními výtažky, v ten moment Tě hned napadne „super, to je přírodní, to chci“. Jenže ono to tak nejspíš nebude. Nechci hanět žádnou značku kosmetiky, ale jen tady zmíním ty, o kterých jsem si i já myslela, že jsou přírodní ještě předtím, než jsem se o vše začala zajímat. Koupila jsem si krém na ruce od Yves rocher - tato značka hlásá že je přírodní, zastává ekologické pěstování a při koupi rtěnky můžeš mít dobrý pocit, že jsi pomoha zasadit strom, to je, ale jen greenwashing, neboli zelený marketing. Znamená to, že ve svých výrobcích mají stejně parabeny a všechny ostatní sajrajty, ovšem i přesto se propagují jako přírodní a ekologická značka. Lidi ze sebe potom mají lepší pocit, že pomáhají planetě atd. Nebo například Avon. Přijde mi směšné, že má Avon pochod proti rakovině prsu, ale to že v jejich výrobcích jsou látky, které tu rakovinu mohou způsobovat, už nikdo neřeší. Podívala jsi se někdy na složení výrobku od Oriflamu? Ti mají v názvu, že jsou přírodní kosmetická společnost. Hezky podáno, že? Štve mě, že si snad každý kdo dá (byť jen malé procento) přírodního výtažku do své kosmetiky, už o ní mluví jako o přírodní. Nebo to zaobalí, podobně jako Oriflame a slovo “přírodní“ použije ve slovním spojení - přírodní kosmetická společnost. Kdo se v tom má vyznat že jo?


Netestováno na zvířatech

Další mou odrážkou bude „netestováno na zvířatech“, kterou jsem dřív brala jako příjemný bonus, který mě potěšil. Později mi bylo vysvětleno, že zrovna můj produkt nemá oficiální označení netestování. Jde o to, že výrobek na zvířatech testovaný není, ale složky použité k tomuto výrobku testované klidně mohou být. I přesto, že narazíš na pravý certifikát, k čemu to je? Přijde mi, že tento typ produktu často vyhledávají paničky svých malých chlupatých kamarádů čivavek a podobně.
Pak mají ze sebe dobrý pocit, že používají kosmetiku netestovanou. Ano, zvířátka netrpí při výrobě, ale k ničemu jinému to není. Budu se opakovat, opravdová přírodní kosmetika testovaná být nemusí, protože to není žádná chemie. Pokud začneš kupovat tuto kosmetiku, nemusíš řešit testování na zvířatech a jejich složité certifikáty. O těch tu psát rozhodně nechci, protože jim sama v podstatě pořádně nerozumím. Nechci se jimi tady zabývat, jelikož vždy, když něco ohledně těchto produktů potřebuju zjistit podrobně, podívám se do encyklopedie, která je na internetu.


Vegan

Veganská kosmetika jde dál, nesmí být jak testovaná, tak v žádném z kroků při její výrobě nesmí být použita žádná živočišná složka. To je hezké, ale jsem přesvědčena, že 100% přírodní kosmetika testovaná být nemusí,vlastně bys ji mohla sníst. Chápu, že toto označení je vážně jen pro lidi s přírodním životním stylem. Ale ty parabeny, sulfáty a ostatní, tam přesto jsou. Ne vždy a ve všech produktech, ale jsou.


Natur

Takové označení snad ani není. Tato kosmetika už přírodní konečně je a za mě to má smysl, nebude testovaná na zvířatech a nebude obsahovat nic, co by ti mohlo škodit. Ale suroviny k ní použité jsou nejčastěji vypěstované konvenčním způsobem zemědělství, takže i tak je v ní plno pesticidů. Ale označení téhle kosmetiky asi vážně nemá, protože by se pletla s kosmetikou v mé první kategorii. Teď se můžeme přesunout na ještě něco lepšího a to bio a eko kosmetiku.


Bio a Eko

Tyto výrobky pochází s ekologického zemědělství, čili se nepoužívají žádné pesticidy a chovají se etičtěji ke zvířatům. Tenhle druh kosmetiky se mi líbí asi nejvíc. Je tu ovšem další a ještě lepší označení a tím je organic.


Organic

Pokud chceš zajít ještě dál, hledej označení organic. Rostliny z tohoto zemědělství jsou pěstované ekologicky, a k tomu zde nejsou povolené geneticky modifikované úpravy. Produkt nesmí obsahovat žádné parabeny, sulfáty, ropné deriváty a podobně. U zvířat je to stejné.


Raw

Suroviny k výrobě už máme z ekologického zemědělství, ale co samotné zpracování po sklizni? To ti zaručí symbol, že například oleje jsou za studena lisované a jsou v nich uloženy všechny látky a vitamíny bez tepelné úpravy. Samotné zpracování potraviny je moc důležité.


Fair trade

Pokud ti záleží i na lidech, kteří tuto kosmetiku vyrábí, ale setkáš se s tím spíš u oblečení, hledej označení fair trade, kde se myslí na lidi nejčastěji z rozvojových
států. Hlavním cílem této nálepky, je zlepšení životní situace znevýhodněných pracovníků v rozvojových zemích. Myslí, ale také na znovu-udržitelné zdroje, důstojné pracovní podmínky, fér cenu za odvedenou práci, zákaz dětské práce a podobně.


Tak to by byly asi všechny odrážky, které mě tak v mé hlavě napadly. Pokud je ta možnost, volím bio kvalitu, nejlíp však organic, bezobalově, což je kapitola sama o sobě a hlavně místní produkty, v rámci možností, které nejsou z dovozu. Samozřejmě to u mě nejspíš nepřesahuje ani 50% mého snažení, ale snad za půl roku, ne-li dřív, budu mít doma kosmetiku, jak já říkám - prostě pravou, nejlíp mnou vyrobenou. A co se týče oblečení, tak buď sekáče, nebo bio bavlnu, len apod. Nepodporuji palmový olej a tím pádem kácení deštných pralesů, migrace orangutanů a ostatních živočichů z jejich přirozeného domova.


Jaké preference na kosmetiku máš ty? 


V jakém pořadí? Doufám, že jsem právě neodstartovala bitku, mezi lidmi, kteří jdou do všeho na 100% a budou se chtít jen hádat. Nakonec bych se tomu smála asi jen já. Ráda bych viděla jiné pohledy a názory na tuto problematiku, jinýma očima. Kdybych ty označení měla brát oficiálně, budu tu jen dopodrobna opisovat co je na internetu. Klikat na ctrl + C a Ctrl + V, by mě vážně nebavilo. O tom tenhle článek být opravdu neměl, tak ahoj a zase někdy příště u mého čtení.


Komentáře

Oblíbené příspěvky